Februar 2011 - til inspiration

I dette nyhedsbrev ...

  • 3 ideer
  • Lommefilm
  • Kursustilbud i Århus
  • TV2 - Salme for de tunge
  • Ny udgivelse fra Kræftens Bekæmpelse

Folkekirkens Konfirmandcenter forsøger fortsat at komme rundt i alle provstier og præsentere centerets tilbud. Ring og lav evt. aftale hvis vi endnu ikke har været i dit provsti!

 

3 ideer

  • Symboler i ståltråd. Skabende aktivitet på 10-20 minutter. Se Benny Vindelevs ide her.
  • Rollespil om fristelse - en måde at sætte en samtale igang. Se ideen her.
  • Leg med ord. Et lille program på nettet der gør at du kan sætte ord sammen på en ny måde. Se ideen og link til program her.

Lommefilm

Brug mobiltelefon som videokamera.

Et projekt der kræver en teknisk indsigt og mod på opgaven, for der skal arbejdes både med mobil, PC'er og redigeringsprogrammer.

Hør om pilotprojekt gennemført i Skørring sogngård med 30 konfirmander her.

 

 

Lommefilmskursus i Århus

Mobiltelefonen er et af de instrumenter, der indgår helt integreret i konfirmandernes daglige kommunikation. Mobilkamera-øjets mulighed for at optage film kan bruges i formidlingen i konfirmandlokalet.

Kursustilbud den 22. marts 13-16.00 i Århus.

Læs indbydelsen her.


TV2's nye CD

TV2 har netop udgivet en ny CD under titlen "Showtime". Her har Steffen Brandt forfattet en sang under titlen "Salme for de tunge"

Vi bringer et uddrag - til inspiration:

En sang for konfirmander
Kusiner, onkler, tanter
Hejste flag og guirlander
på denne lyse dag

En salme uden klage
med styrke til at tage
endnu et par trælse dage
sendt i sort og hvidt

En sang til selve livet
hvor ingenting er givet
en rørstrømsk skål i skivet
i dag er alting dit og mit

Omkvæd:
Vi ku pludselig forsvinde
blive slugt af noget større
Spyttet ud som mand og kvinde
Leve længe til vi dør
længe leve til vi dør.

Én krop - én sjæl - ét liv

Nyt materiale fra Kræftens Bekæmpelse, til brug i konfirmationsforberedelsen.

Prisværdigt formål - men kan det bruges? Folkekirkens Konfirmandcenter har spurgt en række præster, der kommenterer/anmelder materialet.

Læs beskrivelse og overvejelser her.