Maj 2017-minikonfirmander med særlige behov
At sikre at alle minikonfirmander får et tilbud på et undervisningsforløb i 3. eller 4. klasse, kan være en udfordring. En grupper af børn med særlige behov kan nemt overses, men er det netop ikke der vi som kirke skal være???
En række kursusforløb omkring disse målgrupper fra specialklasser til bedre fungerende minikonfirmander der kan inddrages på normal hold, er blevet gennemført i Løgumkloster.
Det har dels ført til en tjekliste om opstart - en række pædagogiske overvejelser om rammesætning og et antal konkrete aktiviteter.
En metode ...
Jakob Damm Knudsen, Gl Haderslev kirke har i flere år haft elever fra en særlig skole. Til den konkrete målgruppe har han fundet en metode hvor han lægger vægt på gentagelser, fast struktur og så at følge strukturen.
Se video klik på billedet - eller - klik her
|
|
|
|
Tjekliste
Opstart af hold for minikonfirmander med særlige behov kan støde på udfordringer. Lars Nymark har i samarbejde med en rækker præster udarbejdet følgende tjekliste. Efterfølgende er punkterne fuldt op ved afdelingsledere på specialskoler, socialrådgivere og PPR.
Listen er ikke udtømmende, men kan være et godt afsæt, så man får tænkt en evt. opstart grundigt igennem.
Se tjeklisten - klik her
|
|
Ideer til børn med særlige behov
Vi har i forbindelse med kursusforløbene forsøgt at indsamle ideer og det er vores håb at flere vil fremsende deres erfaringer og pege på hvad der virker på den nævnte målgruppe.
Enkelhed men også det at billedlig gøre og få krop på formidlingen er forsøgt med nedenstående aktiviteter
Dåb med minikonfirmander
"Spænd over os" med faldskærm
Ikke en fugl til jorden
Fortællekirke
Gemmeleg - blive fundet
Bygge legokirke
Find får i kirkerummet
Morder
Forvandlingsmaskinen
Medaljer til minikonfirmandafslutning
Højtids-kimsleg
Meditation med varme sten
Gud, ro og orden
Bogen er skrevet til præster, kirke- og kulturmedarbejdere og andre, som underviser eller skal i gang med at undervise elever med særlige behov i kristendom. Fælles for disse elever er, at forudsigelighed, genkendelighed og struktur er afgørende for at mødet lykkes.
Læs mere - klik her
|
|
|
|