Kristuskransen i kirkerummet

Kristuskransen i kirkerummet

Mål

At knytte Kristuskransen til kirkens rum og inventar

Forløb

Andagt

  • Kort morgenandagt i kirken m. lystænding
  • Salme – læsning – trosbekendelsen – Fadervor

Kend din kirke

  • Kirkens grundrids optegnes på papiret - enkeltvis eller parvis blandt konfirmanderne.
  • Inventar indtegnes
  • Andet særligt bemærkes

Kristuskransen omdeles

  • Perlerne gennemgås ganske kort (opfriskning af hukommelsen)
  • Opgave: Perlerne knyttes til kirkerum og inventar med begrundelse

Plenum

  • Forslag til perler og tilknytning gennemgås og kommenteres i fællesskab

Mine konfirmanders gode eksempler fra 2011

Gudsperlen (koret, alteret, nadveren, kirkerummet)

Jegperlen (menigheden, bænkene)

Dåbsperlen (døbefont, dåbsstage)

Ørkenperlen (gangen – vandringen, kirkegården)

Bekymringsløshedsperlen (prædikestolen, nadveren, kirkeskibet)

Kærlighedsperlerne (brudeparet, nadveren, døbefonten, konfirmationen, knæfaldet)

Hemmelighedsperlerne (knæfaldet, bænkene)

Natten og dødens perle (kirkegården, kisteplaceringen v. begravelser)

Stilhedsperlerne (hele rummet, orglet)

Opstandelsesperlen (alter, prædikestol, døbefont)

Arbejdsmetode

Samtale og refleksion

Tekster

Jesus som 12 årig i templet. Forundringen. At høre til og være hjemme.

Forberedelse

Kirken skal reserveres, være opvarmet og åbnet (landsogne).

Busselskab orienteres og bestilles.

Konfirmanderne adviceres ugen forinden om undervisningen i kirkerummet

 

 

Materialer

Kristuskranse (klassesæt) medbringes.

Klipboards m. papir, blyanter, viskelæder og spidser medbringes.

Salmebog og tændstikker.

Varighed

2 lektioner