At knytte Kristuskransen til kirkens rum og inventar
Andagt
- Kort morgenandagt i kirken m. lystænding
- Salme – læsning – trosbekendelsen – Fadervor
Kend din kirke
- Kirkens grundrids optegnes på papiret - enkeltvis eller parvis blandt konfirmanderne.
- Inventar indtegnes
- Andet særligt bemærkes
Kristuskransen omdeles
- Perlerne gennemgås ganske kort (opfriskning af hukommelsen)
- Opgave: Perlerne knyttes til kirkerum og inventar med begrundelse
Plenum
- Forslag til perler og tilknytning gennemgås og kommenteres i fællesskab
Mine konfirmanders gode eksempler fra 2011
Gudsperlen (koret, alteret, nadveren, kirkerummet)
Jegperlen (menigheden, bænkene)
Dåbsperlen (døbefont, dåbsstage)
Ørkenperlen (gangen – vandringen, kirkegården)
Bekymringsløshedsperlen (prædikestolen, nadveren, kirkeskibet)
Kærlighedsperlerne (brudeparet, nadveren, døbefonten, konfirmationen, knæfaldet)
Hemmelighedsperlerne (knæfaldet, bænkene)
Natten og dødens perle (kirkegården, kisteplaceringen v. begravelser)
Stilhedsperlerne (hele rummet, orglet)
Opstandelsesperlen (alter, prædikestol, døbefont)
Samtale og refleksion
Jesus som 12 årig i templet. Forundringen. At høre til og være hjemme.
Kirken skal reserveres, være opvarmet og åbnet (landsogne).
Busselskab orienteres og bestilles.
Konfirmanderne adviceres ugen forinden om undervisningen i kirkerummet
Kristuskranse (klassesæt) medbringes.
Klipboards m. papir, blyanter, viskelæder og spidser medbringes.
Salmebog og tændstikker.
2 lektioner