Selvstændig tilegnelse af påskens højdepunkter
Præsten indleder med at genfortælle påskens fortælling fra indtoget i Jerusalem til og med påskedag og den tomme grav. Genfortællingen skal være rig på billeder og beskrivelser.
Herefter deles holdet op i 4 grupper: Palmesøndag, skærtorsdag, langfredag, påskedag.
Hver gruppe får til opgave at lave et tableau over den dag, som de har fået. Materialer kan variere – enten skal de være kreative og bruge hvad der er, eller også har præsten en kasse m. med forskellige former for effekter.
Læs kort beskrivelse af forberedelse og erfaringerne under punktet forberedelse.
Tableauerne skal stå kronologisk.
Når alle er færdige, mødes man ved begyndelsen til Indtoget i Jerusalem, og alle går påsken i en lang, stille række.
Kan afsluttes med nadver / fælles spisning
Anne Camilla Bækgaard Eriksen
sognepræst i Hellebæk og Hornbæk sogne
Skabende og oplevelsesorienteret
Matt 21,1-9 - Palmesøndag
Matt 26,17-29 - Skærtorsdag
Matt 27,32-56 - Langfredag
Matt 28,1-7 - Påskedag
Jeg har en gammel kuffert, hvor jeg til børnegudstjenester ofte har mine remedier med. Til dette havde jeg taget en masse store stykker stof med - nogle paptallerkner, et par engangskrus, en lille cykellygte, et par lysestager+lys. I rummet stod i forvejen mange glas fyrfadsstager, potteplanter, og grupperne løste det således:
Palmesøndag med stof på gulvet og potteplanter i siden - som i en allé.
Skærtordag dækkede bord med det, der var - tog noget mad de havde i deres tasker, og lagde frem - tændte levende lys.
Langfredag tog alle glasstagerne, tændte lysene og dannede et kors.
Påske havde taget et stykke blåt velourstof og formet som en lille hule, tog lidt småsten udefra og lagde foran, og satte den lysende cykellygte ind i. Det var meget flot, enkelt og opfindsomt.
Men jeg havde som sagt samlet en masse ting med, som lå min kuffert - og så gik de selv i krig med det, og tog, hvad de kunne bruge / lod sig inspirere af.
Læs under forberedelse
2 lektioner