Tavlestafet - fællesskab

Tavlestafet - fællesskab

Mål

At synliggøre, at fællesskaber både er noget, vi selv vælger og som på forhånd er valgt for os.

Forløb

Del konfirmanderne i to hold (eller flere hold, hvis de er rigtig mange). Stil dem i grupper forenden af rummet/gangen. Hver gruppe har sin tavle/del af tavlen/flipover/stort stykke papir på væggen.

  • Hvert hold får en tusch/stykke kridt, som de skal bruge til at skrive så mange svar som muligt på spørgsmålet "Hvilke fællesskaber er du i, som du selv har valgt?"
  • Den første konfirmand fra hvert hold løber op og skriver den første svar på tavlen og løber tilbage med kridtet, som gives videre til den næste i rækken.
  • Den næste løber op og skriver næste svar osv.
  • Det gælder om, at hvert hold får skrevet så mange svar som muligt.

Start stafetten og lad den vare enten i et vist antal minutter eller næsten så længe, de har noget at skrive.

Afslut stafetten ved at tælle op hvor mange forskellige svar hvert hold har skrevet.

Som en ekstra opgave til sidst, samles alle omkring deres tavle og hver enkelt kan evt. knytte et par ord til det svar, man har skrevet.

Herefter gentages stafet og afslutning, men nu med spørgsmålet "Hvilke fællesskaber er du i, som du er 'blevet sat i'"?

Arbejdsmetode

Cooperative Learning

Forberedelse

Gør tavle/flip over klar samt kridt/tusch.

Varighed

10 min.

Diverse

Formålet med øvelsen er at synliggøre, at vi indgår i mange forskellige fællesskaber, og nogle (især familien) er vi blevet givet uden, at vi skal gøre os fortjent til at være med. Det kan lede til yderligere samtale om fællesskaber, hvor vi netop skal gøre os fortjent til at være med (være rigtige) og fællesskaber, hvor vi er med, bare fordi vi er os selv.