Heldagsforløb om synd, uretfærdighed og tilgivelse

Heldagsforløb om synd, uretfærdighed og tilgivelse

Mål

At få kendskab til begreberne tilgivelse, synd og retfærdighed

At koble begreberne til konfirmandernes egen livsverden

Forløb

Heldagsforløb fra ca. 70 konfirmander, tre præster og to frivillige.

 

Kl. 8: Start i kirken med en andagt med temaerne tilgivelse, synd, retfærdighed og uretfærdighed.

Kl. 8.30:#Hashtag lignelsen om den fortabte søn - klik her

Kl. 8.45: Tema: Synd

  • Gruppearbejde "fortælling fra dit eget liv": Inddel konfirmanderne i fem grupper med en voksen i hver gruppe. Den voksne og de af konfirmanderne der har lyst, fortæller om en episode i deres eget liv, de ikke er stolte af. Fortællingerne behandles kort, og der sættes begreber på: hvad er problemet? Var det et udtryk for fejhed, vrede, hævn etc.? 
  • "Dobbeltcirkel om skyld hævn og tilgivelse" - klik her
  • Alle går udenfor og laver "Det muntre køkken." Er der nogen, du ikke kan tilgive? Nogen, der har gjort dig ondt og behandlet dig uretfærdigt? Tænk på dem, mens du smadrer gammelt porcelæn. Skårene samles i kasser. 

Kl. 10.15: Tema: Uretfærdighed

  • Alle: Intro hvor I vender tilbage til storebroderen i lignelsen om den fortabte søn. 
  • Grupper: Fodbold med uretfærdige regler. De fem grupper er nu fodboldhold, hvor kampene dømmes uretfærdigt. Hvad gør det ved fællesskabet, at retfærdighedsfølelsen krænkes?

Kl. 11.45: Frokost i uforløst stemning

Kl. 12.15: Tema: Tilgivelse

  • Alle: Opsummering af problemet: Der er synd, der ikke er blevet tilgivet. Der er forhold, der er blevet brudt. Der er sket uret. Hvad gør man ved det? Hvad siger Bibelen?
  • I grupper med leder: Bibeltekster læses: Lemeks hævnsang 1. Mos. 4,23-24; Øje for øje, tand for tand 2. Mos. 21,23-25; Syndebukken 3. Mos. 16,20-22; Ypperstepræstens sonoffer 3. Mos. 16,11-16; Bjergpræd. Matt. 5,38-39; den nye pagt Matt. 26,26-28. Hvordan løses problemet i de forskellige tekster? Er det kristent?

Kl. 13: Kreativt arbejde

  • Konfirmanderne laver mosaikkors af skårene fra i formiddags og ser måske deres egne eller andres skår indgå i mosaikken

Kl. 14.30: Afslutning: Nadver og sten

  • Alle: Kort intro om nadveren
  • Konfirmanderne går ud og finder hver en sten. Den skal gerne være kantet og ubehagelig at røre ved, så det gør ondt, når man knuger hånden om den
  • Konfirmanderne sidder nu på kirkebænkene og tænker på de personer/episoder, de tænkte på, da de knuste porcelæn. Stenen kan nu være et symbol herpå. Konfirmanderne går nu op til alteret og lægger deres sten i et kors indenforknæfaldet
  • Altergang

Kl. 14.45: Farvel

Arbejdsmetode

Fortælling, samtale, fysisk aktivitet, sport, billedkunst, tekstlæsning, ritual

Tekster
  • Luk 15,11-31
  • 1 Mos 4,23-24
  • 2 Mos 21,23-25
  • 3 Mos 16,20-22
  • 3 Mos 16,11-16
  • Matt 5,38-39
  • Matt 26,26-28
Forberedelse

Forbered dagens forskellige dele og hold et forberedende møde med de fem frivillige ledere.

Materialer
  • To fodboldbaner
  • Masser af porcelæn, der må gå i stykker
  • Lim
  • Træplader
Varighed

7 timer