De syv korsord

De syv korsord

Mål

at arbejde med alle syv korsord

at erkende centrale aspekter i den kristne påskefortælling

Forløb
  1. Konfirmanderne opdeles i grupper på fem. Hver gruppe får ”de syv korsord” i print. De læser ordene langsomt på skift i gruppen. Efter oplæsning af et korsord kommer gruppens medlemmer hver for sig med et ord, som det pågældende korsord får dem til at tænke på. Der laves en kort opsamling i plenum.
  2. Gruppen får nu til opgave at lave syv tableauer, ét til hvert ord. Gruppen vælger selv den rækkefølge, korsordstableauerne skal komme i. Tableauerne skal laves sådan, at gruppen med kun tre bevægelser kan ændre fra et tableau til næste tableau. Én fra gruppen har til opgave at læse korsordet op, når tableauet er etableret.
  3. Grupperne viser på skift deres tableau-serier for hinanden. Underviseren hjælper eventuelt med stille at tælle ”én, to, tre” ved skiftet mellem tableauerne, så der opstår et flow. Efter hver fremvisning er der en lille fælles samtale på holdet om, hvad det er, gruppens tableau fortæller.
Arbejdsmetode

Æstetisk forløb hvor konfirmanderne skal opnå en kognitiv og følelsesmæssig erkendelse af centrale aspekter i den kristne påskefortælling.

 

 

Tekster

Korsord

Varighed

Forberedelse og gennemgang tager nok en dobbelt lektion