Inkluderende opstartsgudstjeneste for konfirmander

Mål

At lave en opstartsgudstjeneste for konfirmander og deres familier som en højmesse i menigheden, der på alle måder er inkluderende for alle og med til at byde de nye konfirmander velkommen.

Forløb

Liturgisk forløb

  • Klokkeringning og bedeslag v/ konfirmander og kirketjener
  • Præludium – gerne musik som folk forbinder noget med
  • Indgangsbøn v/ kirkesangeren eller et par konfirmander sammen
  • 1. salme: 478 Vi kommer til din kirke, Gud (mel.: Op, al den ting) eller 749 I østen stiger solen op
  •  Bøn v/ præsten
  • GT-læsning Job 5,8-16 Guds format sætter os på plads og er vores redning
  •  2. salme: 29 Spænd over os dit himmelsejl
  •  Genfortælling af Luk 18,9-14 farisæeren og tolderen i templet v/ præsten stående i midtergangen eller på trinene op til koret med god kontakt til alle – gerne med lidt ageren og med karakter af forkyndelse med pointer
  •  Trosbekendelsen siges af alle, indledt af præsten fra korbuen synlig for alle; præsten gør tegn fire gange til indledning af de fire afsnit
  •  Præsten introducerer børnene til en opgave: tegn det du er god til!
  • 3. salme: 850 Gud, du kender alle mine veje (fra ”100 Salmer”) (mel.: Du som gir os liv og gør os glade)
  • Under salmen deler tre konfirmander 25 clipboards med papir og blyant ud til de mindre børn op til 10 år, som tegner: Det er jeg god til!
  •  Prædiken understøttet af billeder på lærredet, ret kort, ud fra temaet: Hvem er bedre stillet end andre? Hvordan vurderer vi forskellene imellem os, og hvordan ser Gud på os som mennesker?
  • Billeder af fx det opryddede værelse og det rodede teenageværelse, som vil kalde smilet frem hos familierne; staudehaven og grøftekanten – hvad er smukkest? Jakkesættet og rockerlæderjakken – hvem af dem kan mon Fadervor? Foto af de to søskende – må forældrene praktisere millimeterretfærdighed, eller rummes deres indbyrdes forskelle i glæden over det, de hver især bidrager til i familiefællesskabet?
  • Hvilke(n) rekvisit(ter) kunne det give mening at vise frem?

(Alternativ vinkel: Hvor placerer jeg mig i rummet? Midt i eller ude til den ene side? Hvordan værdsætter Gud, sammenlignet med os selv?

Forkortelsesmulighed: Hvis genfortælling og prædiken glider ud i ét, kan der udelades en salme.)

  •  4. salme: 28 De dybeste lag i mit hjerte, eller 370 Menneske, din egen magt, eller 675 Gud, vi er i gode hænder (mel. Willy Egmose)
  •  Nadver. Præsten introducerer: Sådan fejrer vi nadver sammen i Jesu navn i dag! Nadverfejring som kontinuerlig altergang i korbuen. Folk går op ad midtergangen, modtager oblaten hos kirkesangeren og dypper i vinen hos præsten, spiser og går ned og sætter sig. Liturgi som højmessens sædvanlige med menighedssvar ”Hosianna i det højeste” og ”O du Guds Lam”, vises på lærred/klæbet ind bag i salmebogen.
  • Bortsendelsesord (vi fravælger nadververs i dag)
  • Bøn – kan være takkebøn eller søndagens kirkebøn
  •  Velsignelsen – introduceres af præsten: Lad os tage hinanden i hænderne! Børnene kan komme op og hjælpe præsten med at lyse velsignelsen med løftede hænder, så vi får Guds kærlighed med hjem. Menighedssvar 3xAmen
  •  5. salme: Der er rytme i min krop (mel.: Martin Hornstrup) eller 787 Du som har tændt millioner af stjerner
  • Meddelelser
  • Udgangsbøn v/ kirkesanger eller konfirmander
  • Postludium

 

Børnene lader præsten se deres tegning på vej ud af kirken

Tekster

Luk 18,9-14 farisæeren og tolderen

Forberedelse

Indkøbe clipboards + papir og tegneredskaber