Skam - lektion 1: Introduktion

Skam - lektion 1: Introduktion

Mål

At arbejde med skam som et emne man kan spejle sig i

Forløb

Øvelse 1: Introduktion 

Indledende øvelse for at vække interesse og vise, hvad skam er - når vi lader det, vi gør forkert være et eksempel på, at vi selv ér forkerte - klik her

Øvelse 2: Bibliodrama

Udfra enten Bibelen, en børnebibel eller Biblen 2020, alt efter, hvordan niveauet på holdet vurderes, laves bibliodrama med det formål at forstå bibelteksten “indefra”. Dette gøres ud fra den ultimative skamfortælling om Adam og Eva: Adam og Eva fristes til at gøre noget, de ikke må: Eva af den lækre frugt og Adam af fællesskabet med Eva. Efter de har indset det forkerte i deres handlinger, skammer de sig og gemmer sig derfor - klik her

Forslag til andagt - klik her

"Afsløringen" er en gendigtning af syndefaldet - klik her

Arbejdsmetode

Dialog, refleksion, drama

Tekster

1.Mos. 2

Forberedelse

Øvelse 1: 3 post-its med påskrifterne: “Jeg er sådan en, der ødelægger ting”; “Jeg er sådan en, som fylder alt for meget, når jeg er sammen med andre”; “Jeg er sådan en, der ikke kan tage sig sammen”

Øvelse 2: kopier af 1. mosebog, 3. kapitel, vers 1-13, (Adam og Eva fristes) fra Bibelen, Bibelen 2020 eller en børnebibel.

Materialer

Denne lektion er en del af et forløb om skam. Se de andre lektioner her:

Lektion 2 - klik her

Lektion 3 - klik her

Lektion 4 - klik her

Forløbet om skam er udarbejde af sognepræst Sophie Lønne-Hundebøll og psykolog Krista Korsholm Bojesen. Vi anbefaler, at man læser denne kvalificering af temaet og forløbet - klik her

 

 

Varighed

Dobbeltlektion